Har tiden stått stilla?

Häromdagen var jag på västsvenska Industri- och Handelskammarens "Handelskammardag" här i Göteborg.

För min del började dagen med ett seminarium arrangerat av Renova om återvinning.

Vi var ett åttiotal personer som samlades i en filmsal på Bergakungen för att lyssna och diskutera återvinning. Nu handlade det inte så mycket om återvinning utan mer om hur avfallsminimering skulle kunna uppnås i en situation där politikerna vill att vi skall lätta på plånboken och konsumera mera för att dämpa effekten av lågkonjunkturen.  Det panelen tillsammans med åhörarna kom fram till var att i ställe för att köpa produkter skulle vi köpa tjänster och upplevelser. Jag tyckte att problemen som diskuterades var de samma som vi ältat de senaste tio åren, utan att ha kommit fram till någon lösning. Jag trodde det skulle handla om återvinning och hur vi kan utveckla det.


Resten av dagen bestod av en galakväll i Scandinavium med närapå fyra tusen deltagare  under ledning av handelskammarens vd Johan Trouvé. Många intressanta talare från såväl politiken som näringslivet försökte måla upp en positiv  bild om framtiden trots prognoser om en tjugoprocentig arbetslöshet i Västsverige. Kanske dags att börja tala om att dela på jobben?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback