Kan ett samhälle existera på ideellt arbete?

foto:Peter Domini

I lördags var det arbetsdag i båtklubbens regi i hamnen på Björkö, där jag bor. Hamnen drivs av fiskarnas ekonomiska förening på ön vilket innebär att man på frivillig basis ställer upp och sköter underhåll av kajer och brygggor  mm.  Ca 50 man ställde upp denna vackra aprillördag, lockbetet bestod av ärtsoppa  med  varm punsch efter utfört arbete. Inget tvång men om du inte är med får du säkert frågan: Vart var du i lördags? Mycket blev gjort denna  lördag till allas glädje , då det gör att avgiften för våra båtplatser kan hållas på en rimlig nivå. 
Eftersom  jag inte är nationalekonom, ställer jag mej frågan är detta bra ur ett nationalekonomiskt perspektiv , hade det kanske varit bättre för "välfärden" om hamnen hade handlat upp denna tjänst av hantverkare?
En sak är jag i alla fall säker på,då hade vi gott miste om den varma punschen och den trevliga gemenskapen.
Kommentarer
Postat av: Sofia

Ur ett rent nationalekonomisk perspektiv är svaret på frågan ja, välfärden hade blivit bättre om ni betalt in högre avgifter till båtklubben som i sin tur anställde hantverkare (BNP hade ökat). Dock är ju frågan om hela världens problem kan lösas på ett oproblematiskt sätt enbart genom nationalekonomiska teorier? Nationalekonomin bygger ju på att vi skall värdera allting ur ekonomiska termer; vilket ger störst samhällsekonomiskt värde, att bevara skogen eller hugga ned den för att tjäna pengar på virket? I detta fall måste vi ju värdera vilket värde olika personer sätter på skogen, och risken är ju stor att det kostar mer att ta reda på det än vad vi hade tjänat om vi hugger ned skogen... känns inte helt oproblematiskt, men å andra sidan har jag ju nyligen börjat läsa miljöekonomi....



Hoppas att du har det bra i staterna! Kram

2009-04-23 @ 21:21:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback