Våra grannar kan men inte vi

I gårdagens inslag i P4 Extra (där jag medverkar) säger statssekreterare  Elisabet Falemo till Erik Blix att  det är helt ok för bilproducenterna och skrotföretagen att införa en premie för skrotning av bilar. (Inslaget börjar 13 minuter in i programmet ) Med andra ord inget som staten ska blandas in i, tycker Falemo.
Som jag skrivit tidigare på bloggen har våra båda nordiska grannar valt en lösning med en premie som sköts av staten. Att pengarna i slutändan ändå kommer från bilägarna är enbart en fråga om hur man konstruerar upplägget.

Elisabet Falemo glömmer att  skrotningspremien  finansierades av bilägarna via en avgift som betalades när en ny bil sattes på marknaden,  med andra ord av bilägarna själva och inte av staten


När utredningen om införande av producentansvar pågick var jag en bland dem som lämnade synpunkter och jag föreslog redan då att men skulle införa någon form av  "peng", om inte annat för att täcka kostnaden för bortforsling av den uttjänta bilen. Ett av Sveriges största försäkringsbolag räknade på vad det skulle innebära i höjd premie och kom fram till att det skulle röra sig om ca nio kronor per år och bilägare. Detta förslag fick inte gehör då och enligt Falemo så tycks inte regeringen ha ändrat ståndpunkt.
Resultatet kan mycket väl bli att det blir kommunerna som i slutändan får ta kostnaden för att forsla bort vraken. Och vem ska stå för den kostnaden ?   

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback