15 år utan utveckling! Dags för avveckling?


Jag kom hem från en resa till Shanghai i förra veckan. Jag har varit där ett antal gånger det senaste året med anledning av Stenas engagemang på Expo2010.  Vid varje besök har jag förvånats över hur rent det är i staden. Temat för utställningen är ”Better City Better Life” kanske är det därför som man på inget ställe i denna mångmiljonstad ser skräp liggandes, allt är rent och snyggt. 

Väl hemma möttes jag av feta rubriker på Göteborgs-Postens framsida där det stod ”Många är lata i Göteborg, politikerna vill bötfälla dem som skräpar ned". Artikeln handlar som så många gånger förut om nedskräpningen vid våra återvinningsstationer. Jag tror inte att folk är lata, man har helt enkelt tröttnat på ett system som är föråldrat och som i motsats till andra länder överhuvudtaget inte utvecklats under årens lopp.
  
Vi är inte bäst i världen som en del vill få oss att tro. Efter valet är det kanske dags att politikerna tar sig en funderare över hur vi ska ha det framöver med det aldrig sinande avfallsflödet.

Kommentarer
Postat av: Peter Ernström

Det är väl en inställning hos oss som måste ändras. En del kanske sorterar allt men kör en SUV och flyger fyra gånger till Tailand. En del kanske inte sorterar så mycket och slänger en del på marken men åker kollektivt och åker inte till Tailand. Vem är sämst. PE

2010-09-10 @ 08:56:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback