Klimat en fråga med många pekpinnar


foto Peter Domini


När Sverige nu hålls i ett järngrepp av Kung Bore så kommer väl frågan om en varmare planet lite längre ned på dagordningen vid samtalen runt kaffebordet. Själv befinner jag mig i värmen och har inget dåligt samvete för det. Efter att ha varit på Cop 15 och tagit del av resultatet så måste jag ändå säga att en viss framgång fanns där, nämligen den att de rika länderna skulle betala fattiga länder för att sluta avverka tropiska skogar. Detta på grund av att avverkning av denna typ av skog motsvarar ungefär 15 procent av de växthusgaser som släpps ut per år och som i sin tur överstiger allt vad bilar, flyg, tåg, fartyg släpper ut under motsvarande tid.

Den stora ström av européer som varje vinter väljer att åka till dessa tropiska länder spenderar miljontals kronor i form av inköp av tjänster som hotell, mat etc. Detta leder förhoppningsvis till att färre människor måste ta till yxan för att försörja sig.
Att vi i den rika delen av världen är en del av problemet när skogar ersätts av oljepalmodlingar är en annan fråga.
God fortsättning på den nya året önskar jag från Koh Chang.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback