Loppis har blivit poppis


 Foto peter Domini

Göteborgarna har tagit återanvändning till sig. I helgen var det en fullkomlig folkfest i stadsdelen Majorna, där man gått ”man ur huse” och ställt det man inte har användning för längre ute på trottoaren till försäljning.
Jag var där tillsammans med familjen. Vi fyndade barnkläder till det 9 veckor gamla barnbarnet och jag tog tillfället i akt att köpa en ” baby sitter ” i perfekt skick för 30 kr.
Att en hel stadsdel förvandlas till en gigantisk loppmarknad  är ett bevis på att inställningen till att ta vara på resurserna har  spridits till alla i samhället , och att slit och slängsamhället är på väg ut. Beror detta på en ökad miljömedvetenhet eller på Internet där  platser som  Blocket och Tradera formligen  översvämmas av allsköns ting som söker ny ägare? Det vore kul om någon gav sig i kast med att räkna ut vad denna kommers betyder för miljön.

Kommentarer
Postat av: William

Hej morfar!

Kul och intressant inlägg. Jag som 9 veckors bebis känner mig redan väl bevandrad i ämnet second hand, då framförallt min mamma föredrar att klä mig i second hand framför nytt. En av anledningarna är att kläder som är tvättade flertalet gånger av någon annan innehåller mycket mindre gifter än nyproducerade dito. Ett annat perspektiv är såklart miljön. Det är min och mina kommande barns framtid vi förstör genom ständig nyproduktion och förstörelse av miljön som följer av alla sopberg och utsläpp från fabriker. Tredje perspektivet är såklart ekonomisk. Om mamma betalar en tia för en pyjamas nu så kan de övriga pengarna som en ny pyjamas kostat användas till att förlänga mina föräldrars föräldraledighet, vilket gör att de kan spendera mer tid med mig och att jag får vara hemma och mysa istället för att börja på dagis när jag är alldeles för liten. En klar fördel!

Tror att många har insett på senaste att det är mer värt att spendera tid med sin familj, dvs gå ner i arbetstid och kanske istället välja bort flådigt boende och andra lyxattiraljer framför kvalitetstid. Kanske program som lyxfällan har bidragit till detta?

Pussar från William

2011-06-01 @ 10:33:01
Postat av: Pernilla

Man hoppas att det hänger ihop med en ändrad attityd till saker. Det vore synd om det bara hänger ihop med att folk vill shoppa mer än någonsin. Om second hand ersätter nyinköp så spelar det ju roll, om det bara "plussas på" utöver de vanliga inköpen så är det ju en dålig grej. Jag hittar saker på loppis som jag syr om, ett tips till föräldrarna till niovekorsbebisen kanske?

2011-06-05 @ 00:13:21
URL: http://www.omsytt.blogspot.com
Postat av: Katten Misse

Hej.

Jag har fått ett fint halsband som kunde varit köpt på second hand. (Nu är det inte det, men det kunde varit.) Jag är jätteglad för det för annars kanske jag inte hittar hem igen.

2011-06-10 @ 10:16:39
Postat av: docklands waste management ltd

I'm all for recycling!!

2011-07-12 @ 14:57:42
URL: http://www.docklandsrecycling.co.uk

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback