Det är hett i Köpenhamn



foto Peter Domini


Jag är i Köpenhamn på Cop15. Ute är det 5 grader varmt och regn mitt i december. Är det en vink om hur framtidens väder kommer att vara i denna del av världen eller är det bara en tillfällighet?

15.000 delegater från alla världens hörn har samlats i Köpenhamn för att under två veckor diskutera om och hur klimatfrågan ska lösas. Efter att ha vandrat runt i flera timmar och hört och sett olika intressegruppers ståndpunkter i frågan så undrar jag vad alla dessa människor kan tillföra. På min namnbricka står det att jag är observatör. Skulle man efter två veckor komma fram till någon form av gemensam handlingsplan för hur klimatfrågan ska tacklas så krävs det enligt min mening ett globalt ledarskap som ser till att det som överenskommits efterlevs. Hur detta skall gå till blir nästa nöt att knäcka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback