I Kina går det fort


foto Peter Domini


Att åka med ett tåg i 431 kilometers fart från Shanghais flygplats och sedan på ett väl utbyggt tunnelbanesystem får en att förstå att här byggs för framtiden. Hur det byggs, eller snarare hur det har byggts, är en annan fråga. Man har förstått att man måste ta hand om miljön för att byggandet ska vara hållbart.

En sak är säker: att utan Kinas drivkraft så hade konsekvensen av den globala sk finanskrisen fått helt andra effekter. Bildligt talat är det kineserna som håller resten av världen flytande för närvarande. Säga vad man vill om Kina men har de beslutat sig för något så går det fort.

Jag är på en konferens i Shanghai under namnet "World Recycling Forum" med inriktning på uttjänt elektronik och bilar. Det har talats om den illegala exporten av elektronikavfall till Kina i flera års tid och om vilka konsekvenser det haft för den lokala befolkningen. Idag presenterade XinMin Li från Ministry of Environmental Protection of the People´s Republic of China att man från 1 januari 2011 kommer att implementera ett WEEE-direktiv snarlikt det vi har i Europa.

Hur kommer ett sådant direktiv att förändra marknaden för  elektronikavfall i Europa tro?

Kommentarer
Postat av: aleisa

hej, jag vet inte hur hamnade jag här, men du har en viktig blogg, som hjälper de som vill leva längre i planetet och ger samma möjligheter till andra generationer. Tyvärr är det inte många som vet, inte så många som vill, men jag är en av de som tror att värje av oss kan göra nåt. Jag syr kläder till mina barn och försöker att återvunna så mycket som jag kan, gamla saker=nytt live. Bra för barn, bra för miljön, bra för samhället!

2009-11-16 @ 14:12:58
URL: http://www.madebymamma.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback