Har kylan kommit för att stanna?


Ishuset på Björkö foto Peter Domini

Med några dagar kvar till julafton så kan man konstatera att julhandeln når nya rekord trots kyla och snöoväder. Men vad är det egentligen vi ger varandra i julklapp? Som det ser ut kommer den stora vinnaren enligt prognos bli blocket.se  där alla oönskade julklappar kommer att realiseras efter helgen.

I tider då det talas om att vi bör minska vår konsumtion är det kanske dags att omvärdera vårt sätt att ge varandra julklappar. Jag har den senaste månaden fått frågan: Vad önskar du dig? Jag har till dags dato inte kommit på något och uppfattas därför som tråkig.  

Men det finns alternativa julklappar, som att man skänker pengar till någon hjälporganisation. Frågan är: Vem ska jag ge mina pengar till och hur kan jag vara säker på att pengarna når dem som behöver hjälp? Och, inte att förglömma, hur involverar jag den som får julklappen så att även han eller hon känner glädje av att ge?

Viljan att dela med sig finns där, men jag tror samtidigt att många av oss vill få ett mer konkret bevis på att gåvan gör nytta. Varför inte en ”app” där jag kan se vad mina pengar använts till. Kanske får vi se det till nästa års julhandel, vem vet?

Till dess glöm inte att julklappspapper ska sorteras som förpackning,

Med det önskar jag en God Jul & Gott Nytt År!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback