Så sorteras äggkartongerna i påsk


Foto Peter Domini

I helgen var jag och lämnade tidningar till pappersåtervinningen och där ligger som vanligt äggkartonger, banankartonger och tomma Bag in Box-behållare.

Jag undrar hur många miljoner det kostat att informera vad man får lägga i de olika insamlingsbehållarna. Tänk om man använt de pengarna till att utveckla nya system och tekniker för hanteringen av detta material?

Så nu när påsken står för dörren vill jag uppmana alla att inte lägga de tomma äggkartongerna bland tidningarna, de ska sorteras som pappersförpackningar! Jag förstår att många inte orkar bry sig, utan lägger materialet bland övriga "sopor".

Du kanske förstår vad jag menar när du ser denna bild där samtliga produkter är tillverkade av PE-HDplast. Hur skulle du sortera dem?

Kommentarer
Postat av: Henrik Jademyr

Jag hade sorterat allihop som hårdplast - men jag antar att det är fel iom din fråga?

2010-03-30 @ 13:31:37
Postat av: Peter

Vi första anblicken verkar det rimligt eftersom allt är tillverkat av PE-HD plast.

Men verkligheten är en annan, saltburken och tvättmedelsflaskan är förpackningar och skall därför lämnas i behållaren för plastförpackningar, Ankan och vattenflaskan skall läggas i påsen för sopor och hamnar därför i sopförbränningen.

Logiskt eller?

Mer material skulle kunna återvinnas om allt fick läggas i en och samma behållare.

2010-04-01 @ 07:45:40
URL: http://www.therecycler.se
Postat av: Glenn Wernäng

Hej Peter

Roliga inlägg du har. Jag läser mycket om dina resor.

Kom att tänka på en sak när jag fyllde i min travkupong förra vecka på Icamaxi och lämnade in den till kassaexpediten och efter registrering så slängs den rätt ned bland soperna.Undra hur många som spelar varje vecka på ATG och svenska spel. Ett pappersåtervinningssystem i sammarbete med ATG-Svenska spel ute hos ombuden hade varit bra reklam för Stena Recycling.Ha det bra och glad påsk.Hälsningar

Glenn

2010-04-01 @ 19:19:20
Postat av: Maria Fredriksson

Jag har hört från en källa på renova att man inte ska återvinna äggkartonger som papp, att de är så återvunna de kan bli så det är bara att slänga. Hur vet du att detta inte stämmer, letat överallt och inte hittat någonstans, vet du säkert? tack o glad påsk


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback