Man blir påmind om hur bra man har det



foto Peter Domini                                          Samling vid pumpen på Björkö


Nu förstår jag hur människor har det som inte har tillgång till rent vatten, i fyra dygn har vi varit utan kranvatten. att vrida på kranen och få varmt eller kallt vatten ser vi som en självklarhet i denna del av världen. Så hur reagerar vi när det inte fungerar? Till att börja med är man handfallen, sen undrar man vart skall jag få tag på vatten och efter det dyker frågan om hur jag ska transportera det upp? Och den allra största frågan är: Hur ska jag sköta min hygien? 

I veckan som gick sprang ledningen mellan fastlandet och Björkö läck, en vattenledning som förser vår och andra öar i kommunen med färskvatten. Ledningen ligger på havets botten och det tog dykarna fyra dygn att hitta läckan. Det vi ser som så självklart när det gäller vatten är en lyxvara på många platser på denna planet. Att Svenska kyrkan i samma veva har en insamlingskampanj för just vatten till utsatta grupper kan ju vara en ren tillfällighet men jag tror att vi ute på öarna kommer att ge en extra slant.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback