Har tiden stått stilla?
Häromdagen var jag på västsvenska Industri- och Handelskammarens "Handelskammardag" här i Göteborg.
För min del började dagen med ett seminarium arrangerat av Renova om återvinning.
Vi var ett åttiotal personer som samlades i en filmsal på Bergakungen för att lyssna och diskutera återvinning. Nu handlade det inte så mycket om återvinning utan mer om hur avfallsminimering skulle kunna uppnås i en situation där politikerna vill att vi skall lätta på plånboken och konsumera mera för att dämpa effekten av lågkonjunkturen. Det panelen tillsammans med åhörarna kom fram till var att i ställe för att köpa produkter skulle vi köpa tjänster och upplevelser. Jag tyckte att problemen som diskuterades var de samma som vi ältat de senaste tio åren, utan att ha kommit fram till någon lösning. Jag trodde det skulle handla om återvinning och hur vi kan utveckla det.
Resten av dagen bestod av en galakväll i Scandinavium med närapå fyra tusen deltagare under ledning av handelskammarens vd Johan Trouvé. Många intressanta talare från såväl politiken som näringslivet försökte måla upp en positiv bild om framtiden trots prognoser om en tjugoprocentig arbetslöshet i Västsverige. Kanske dags att börja tala om att dela på jobben?
En värld av tunnor
foto Peter Domini. Savannah GA.
Människan har varit på månen och dagligen kan vi läsa om nya tekniska landvinningar som görs, men när det gäller avfallshantering så tycks utvecklingen stå näst intill still. Beror det på att avfall i alla tider varit något som bara funnits? Att man knappt vet vem som tar hand om det och hur? I större delen av den industrialiserade delen av världen hanteras avfall som "det alltid" har gjorts. I kärl som sedan hämtas av en "sopbil".
För hundra år sedan gick vi ner på gården för att uträtta våra behov på latrinen, när kärlen var fulla så transporterades de till en mottagningsstation. Där kan man säga att utvecklingen har gått framåt, idag spolar vi ju bort "skiten".
Men vart tog avfallskvarnen vägen? Ett alldeles utmärkt sätt att transportera nermalt matavfall vi avloppsledningen till ett reningsverk där näringsämnena kan återföras i form av biogas. Har någon räknat på miljöfördelen med ett sådant system?
För det torra avfallet finns system typ Envacs där avfallet på ett smidigt sätt transporteras i underjorden till uppsamlingsstationer för vidare behandling. Fördelen med denna typ av system är att man slipper sopbilar i bostadsområden med fördelar som mindre buller och bättre luft.
Länder som Spanien, England, Kina, Syd Korea med fler har förstått fördelen med Envacs system. Här i Göteborg planerar ett bostadsbolag att montera ner en sådan anläggning istället för att uppgradera den. Tala om framsynthet...
Våra grannar kan men inte vi
I gårdagens inslag i P4 Extra (där jag medverkar) säger statssekreterare Elisabet Falemo till Erik Blix att det är helt ok för bilproducenterna och skrotföretagen att införa en premie för skrotning av bilar. (Inslaget börjar 13 minuter in i programmet ) Med andra ord inget som staten ska blandas in i, tycker Falemo.
Som jag skrivit tidigare på bloggen har våra båda nordiska grannar valt en lösning med en premie som sköts av staten. Att pengarna i slutändan ändå kommer från bilägarna är enbart en fråga om hur man konstruerar upplägget.
Elisabet Falemo glömmer att skrotningspremien finansierades av bilägarna via en avgift som betalades när en ny bil sattes på marknaden, med andra ord av bilägarna själva och inte av staten
När utredningen om införande av producentansvar pågick var jag en bland dem som lämnade synpunkter och jag föreslog redan då att men skulle införa någon form av "peng", om inte annat för att täcka kostnaden för bortforsling av den uttjänta bilen. Ett av Sveriges största försäkringsbolag räknade på vad det skulle innebära i höjd premie och kom fram till att det skulle röra sig om ca nio kronor per år och bilägare. Detta förslag fick inte gehör då och enligt Falemo så tycks inte regeringen ha ändrat ståndpunkt.
Resultatet kan mycket väl bli att det blir kommunerna som i slutändan får ta kostnaden för att forsla bort vraken. Och vem ska stå för den kostnaden ?
Kan ett samhälle existera på ideellt arbete?
I lördags var det arbetsdag i båtklubbens regi i hamnen på Björkö, där jag bor. Hamnen drivs av fiskarnas ekonomiska förening på ön vilket innebär att man på frivillig basis ställer upp och sköter underhåll av kajer och brygggor mm. Ca 50 man ställde upp denna vackra aprillördag, lockbetet bestod av ärtsoppa med varm punsch efter utfört arbete. Inget tvång men om du inte är med får du säkert frågan: Vart var du i lördags? Mycket blev gjort denna lördag till allas glädje , då det gör att avgiften för våra båtplatser kan hållas på en rimlig nivå.
Eftersom jag inte är nationalekonom, ställer jag mej frågan är detta bra ur ett nationalekonomiskt perspektiv , hade det kanske varit bättre för "välfärden" om hamnen hade handlat upp denna tjänst av hantverkare?
En sak är jag i alla fall säker på,då hade vi gott miste om den varma punschen och den trevliga gemenskapen.
83 procent av bilägarna vill ha premien tillbaka
Den risk politikerna tar genom att inte agera i denna fråga är att vi snart kommer ha skrotbilar stående på kommunala tomter och parkeringsplatser samt efter vägarna. Kostnaden för att "rensa upp" blir troligtvis mycket högre än kostnaderna för en premie som gör att folk lämnar in sina bilar för skrotning hos godkända bilskrotare.
Bä-Bä vita lamm har fått ny innebörd
Det världen har väntat på finns äntligen att tillgå, ett gratulationskort tillverkat av fårspillning. Kanske dags för en driftig entreprenör här hemma att tillverka vykort av älgspillning spetsad med skogsdoft? Det skulle säkert bli en hit för tyska turister att skicka till sina vänner i hemlandet. För att inte tala om vilken positiv hälsoeffekt det skulle ha på alla människor som skulle bege sig ut i skog och mark och leta efter den eftertraktade varan.
Andra exempel på kreativ användning av det som blivit över:
I det rika oljelandet Norge tipsas medborgarna av Grön Punkt om vad man kan göra av uttjänta förpackningar. Nu när tidningarna är fulla av spartips i olika former är det väl bara fantasin som sätter gränser för vad man kan göra av "skräp", eller som Chalmers-professorn Christian Ekberg en gång sa " avfall är det som blir över när fantasin tagit slut". Här är ytterligare tips på "nyttiga" vardagsprylar man kan göra (scrolla ned).
Vår-budget till nytta för andra
foto: Peter Domini
Nöden är uppfinningens moder. Gårdagens budgetdebatt handlade mest om vilka åtgärder regeringen vill använda sig av för att dämpa effekten av den finansiella krisen och de konsekvenser som krisen medfört i form av stor arbetslöshet .
Thomas Östros tycker att regeringens förslag är dåligt, han vill att man ska utnyttja situationen till att öka kompetensen hos de arbetslösa med utbildning.
Utbildning passar nog en del men många kanske inte vill sitta på en skolbänk, de vill ha en meningsfull sysselsättning. Nu har vi chansen att hjälpa andra som har det sämre ställt än vi i världen. Jag tror säkert att det finns många, i synnerhet lite äldre som under en period skulle kunna tänka sig att hjälpa utsatta människor med att förbättra deras vardag. Säkert skulle en organisation som Hand i Hand ta emot hjälp typ den som Mattias Goldmann gör i Kenya, som jag skrivit om tidigare.
Hjälp Leo på Stena i Borås
Med påsken framför dörren vill jag påminna om att äggkartonger inte är tidningar. De ska därför inte läggas i behållaren för tidningar utan bland pappersförpackningarna. I går på väg till jobbet tömde jag vår påse med tidningar i behållaren för tidningar hemma på Björkö och blev inte förvånad när jag fann en mängd pappersförpackningar av olika slag i containern. Värst var en stor tomkartong från en luftavfuktare.
Har inte informationen gått fram eller är det bara slöhet? Det är den typen av material Leo och hans kollegor på returpappersanläggningar runt om i landet måste stå och plocka bort.
Så än en gång: Äggkartonger skall läggas i behållaren för pappersförpackningar.
Glad påsk!
Mattias har hamnat på "tippen"
foto Mattias Goldmann. Korogochoinsamlare med skyddsutrustning.
Jag fick ett e-mail från Mattias Goldmann, Föreningen Gröna bilister, som har flyttat till Kenya. Han undrade om han fick skriva något på min blogg. Mattias har arbetat i många år inom PR -branschen och borde känna till att en blogg är något personligt ,dvs det är mina tankar och funderingar som kommer till uttryck här. Därmed inte sagt att jag inte då och då kan återge ett samtal med någon jag mött.
Jag känner Mattias sedan några år tillbaka och vet att han är seriös person och jag stödjer honom gärna. Han har i sitt nya liv tagit på sig rollen att lära och hjälpa människor som bor på en "soptipp" utanför Nairobi att bättre utnyttja det som slängts, samt att se till att de som verkar där får tillgång till nödvändig skyddsutrustning. Han hoppas naturligtvis att få stöd antingen med pengar eller utrustning.
Läs brevet han skickade och - om du har lust - ta gärna kontakt med honom.
Världen behöver fler som Mattias.
Hemresan finansierad!
foto Peter Domini
Även åkarna har upptäckt att det finns pengar att tjäna på gamla bilar. I stället för att gå tomma tillbaka så passar man på att ta med några bilar till Hamburg eller Antwerpen, som är de stora utskeppningshamnarna.
Samtidigt som detta sker går svenska bilskrotare i konkurs för att de inte får in bilar till sina anläggningar. På sikt kommer detta få konsekvenser för oss konsumenter. Den dagen då handeln med gamla bilar till Afrika upphör så står vi där med vår gamla bil utan någon som är villig att ta hand om den. Jag undrar om våra myndigheter har uppmärksammat detta och Bil Swedens och Motorbranschens kampanj för återinförande av "skrotpremien ".
Det är på tiden att något händer. Se bara på våra grannländer Norge och Danmark - där fungerar det!
Klättermusen går ett steg längre
Klättermusen som tillverkar kläder och utrustning för friluftsliv tar steget fullt ut, genom att införa en pant på sina plagg och övrig utrustning. Man har som första tillverkare använt sig av nylon återvunnet från bland annat uttjänta fiskenät.
Det är första gången man lyckats producera en kraftig nylonväv passande för den typ av strapatser som Klättermusens produkter utsätts för. Men så har man också fått pris för detta i samband med Europas största sport- och fritidsmässa som gick av stapeln i München i februari. Klättermusens ryggsäck GNÅ fick då ISPOs ECO Responsibility Award 2009.
Med tanke på att det lönar sig att använda återvunnet material, så undrar jag: varför gör inte fler det?