Tillsammans blir vi starkare!

I måndags höll jag ett anförande om hur vi på Stena upplever den finska affärskulturen på ett lunchseminarium på finska ambassaden i Stockholm. Arrangör var Invest In Finland och ämnet var såklart Cleantech. Seminariet lockade ett 80-tal deltagare som fick lyssna till mig och Johnny Åkerholm från Nordiska Investeringsbanken i Helsingfors. Och för att vi verkligen skulle förstå skillnaden mellan svenskar och finnar avslutade den finlandssvenske ståuppkomikern André Wickström med att belysa våra olika karaktärer.

Det jag fick med mig från denna lunch var en mängd spännande kontakter och en insikt om att  de nordiska länderna måste finna en plattform för  samarbete när det gäller Cleantechexport. Situationen är den att, förutom en del undantag, är de så kallade Cleantechföretagen små och till och med väldigt små och har därför svårt att nå ut i världen. Detta bekräftade Johnny Åkerholm tydligt i sitt anförande.

Det är kanske dags att börja agera tillsammans för att stärka den nordiska Cleantechbranschen? Vem tar första steget?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback