Återvinning a la Vietnam


Återvinning i Ho Chi Min City (Saigon)  foto Peter Domini

Jag har tillbringat några veckor i Vietnam, lärt mig en del om historien i detta land som har haft fred sedan 1975. Ett land som har tagit emot mycket ”skit” i form av bomber och kemikalier,(Agent Orange) och där konsekvenserna av detta fortfarande gör sig gällande.

Det man slås av när man reser runt i landet, som vi i väst kallar för u-land, är att det är i sådana här länder utveckling sker. De har förstått att det är nuet som gäller. Att jämföra med oss européer som  lever på det som varit och amerikanerna fortsatt lever på ” The American Dream”.

När det gäller återvinning i Vietnam vill jag nog påstå att återvinningsgraden är högre än hos oss, dels beroende på att man inte har några förbränningsanläggningar men framför allt för att insamlingen  i huvudsak sköts av människor i den informella sektorn som ser till att tillvarata allt av värde och som har förstått materials sanna värde.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback