Tyska skrotare söker nya vägar
foto Peter Domini
I Tyskland förs en debatt om vilken metod man ska använda för att öka återvinningen av landets uttjänta bilar. Enligt statistiken ligger Tyskland lägst i Europa vad gäller skillnaden mellan avställda fordon och antalet som skrotas i landet. För närvarande skrotas 39 procent i landet och resten går på export , 2006 var man nere på 16 procent. Dessa siffror ska jämföras med Sverige, Norge och England där antalet bilar som skrotas i landet i förhållande till de som ställs av är 90, 92 och 96 procent.
Den tyska återvinningsindustrin har sedan 2005 investerat i storleksordningen 100 miljoner Euro i ny teknik för att tillmötesgå kraven på ökad återvinningsgrad. Något måste göras, anser de, för att säkerställa att återvinningen sker i Tyskland och inte någon annanstans. De olika förslagen som diskuteras är införande av pant, ett fondsystem där även producenten blir inblandad samt en försäkringsmodell. Syftet är att säkerställa att ”bilskrotarna” får sina kostnader täckta vid varierande priser på järn- och metallskrot samt ökade transportkostnader men även för forskning och en eventuell fondförvaltning.
Jag tror inte att detta kommer att minska behovet av billiga bilar i Afrika.