När olyckan är framme


foto Peter Domini                          

En kollision mellan det maltesiska fraktfartyget Golden Trader och det belgiska fiskefartyget Vidar inträffade utanför danska Thyborön den 10 september. Resulterade bland annat i ett stor utsläpp av tjockolja. En del olja har tagits upp till havs, annat har kletat ner på stränderna på Tjörn.

Oljan har förts av strömmar från den jylländska västkusten till Tjörn utan att upptäckas på vägen. Och att underrättelser från den danska kustbevakningen inte lästes tillräckligt snabbt av den svenska motsvarigheten har inte gjort saken inte bättre.

Det pågår ett svårt och tidsödande arbete med att sanera kobbar och skär utefter Tjörn, ett arbete som lär pågå långt in på nästa år. Den upplockade oljan är förorenad av allsköns bråte som drivit i land, för havet används fortfarande av många som ”soptipp”. Oljan lastas över i tankbil och faktas till vår anläggning i Skarvikshamnen  där tankbilarna rullar in i stort sett dygnet runt.

- I processer skiljer vi först ut vattnet från oljan. Vattnet renar vi i vår biologiska vattenreningsanläggning och kan sedan släppa ut det i havet igen. Den renade oljan kan sedan komma tillbaka till kretsloppet och användas som ett bränsle i olika industriella ugnar, inte minst till i cementindustrin, säger Glenn Wernäng, platschef.
 
Miljönyttan med att kunna återföra oljan till kretsloppet våra är stor. För varje ton olja som kan användas igen undviker man utsläpp motsvarande cirka 500 kg koldioxid. Till dags dato har vi tagit emot 450 kubik olja och 50 ton oljeförorenat skräp.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback