Sophämtning på hög nivå


foto Peter Domini      Källsortering i Stáloluokta

I förra veckan fjällvandrade jag i Padjelanta , Sveriges till ytan största nationalpark. Jag gick mellan  Vaisaluokta och Stáloluokta,  en tripp på sju mil som tog fyra dagar.

Senast jag fjällvandrade var för 14 år sedan. Då gick jag oledat och sov i tält och tog med det uppkomna fasta avfallet ut igen. Denna gång blev det stugor, en del sköts av STF, medan  de som ligger inne i nationalparken drivs av samerna själva. Gemensamt för dem är att man har infört källsortering av gästernas avfall. Den brännbara fraktionen eldades upp på ort och ställe, men vad gör man  med askan ? Det framgick inte.  Övrigt material - i huvudsak förpackningar - flygs ut med helikopter till Ritsem eller Kvikkjokk. Har någon gjort en miljökonsekvensutredning på denna avfallshantering ?

Kommentarer
Postat av: Jeppe

De flesta av dessa material kan lätt göras av komposterbara material, då kan de återföras till jorden på plats... Designkonceptet Cradle to cradle är mitt tips för sådana här problem! Det löser problemen som uppstår på den specifika platsen och hyllar mångfalden istället för "one size fits all".

2010-01-10 @ 19:05:18
URL: http://www.bonkelidesign.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback