Återvinn 95% av bilarna inte 95% av bilen!


foto Peter Domini     
                                    Statlig Car Crushing plant, Nigeria
                                                            


2015 skall en uttjänt bil återvinnas till 95 % mot dagens 85%. Bilarna som kommer att komma in för återvinning 2015 är inte konstruerade för att klara det. Det innebär att det krävs stora investeringar i ny teknik för att uppnå de av EU uppsatta 95%. Den teknik det kan bli frågan om är komplicerad vilket innebär att det krävs stora volymer bilar för att täcka kostnaderna.


Om trenden fortsätter med att "skrotbilar" exporteras ut ur EU i den mängd som sker nu vem ska då stå för kostnaden? När man sen ser hur bilarna återvinns i dessa länder så förstår man inte varför vi ska bry oss.

Inför ett förbud för export av bilar äldre än 15 år så fort som möjligt!

Kommentarer
Postat av: Carl-Henrik

Det känns som att frågan om export av skrotbilar ut ur EU har flera bottnar. Att det är sämre för miljön att de exporteras än att de skrotas hos oss är lätt att gå med på. Men vad händer om vi utgår från att folk i utvecklingsländer har samma "rätt" att skaffa bil som vi. Då uppstår ju frågan om det är bättre för den globala miljön att nyproducera bilar åt dem än att låta dem köra våra gamla bilar. Jag antar att svaret på den ekvationen är ja, särskilt om de nyproducerade bilarna är små hybrider. Återstår då den mer fördelningspolitiska frågan om vi kan förvägra dem "rätten" att ha bil genom att kassera våra gamla billiga bilar och tvinga dem att köpa nya dyra bilar som de inte har råd med. En liknande problematik uppstår t ex kring olaglig export av elektronisk utrustning. På ett principiellt plan blir det den gamla frågan om vi kan be utvecklingsländerna att hoppa över ett steg i den tekniska utvecklingen som vi redan tagit och därmed på kort sikt avstå från teknik.

2009-03-25 @ 16:41:18
Postat av: peter

Frågan har fler bottnar, en av dem är att man i Afrika till största del fortfarande har blyad bensin vilket slår ut katalysatorns funktion och därmed ökar luftföroreningarna. Detta leder till ökad ohälsa med tillhörande sociala kostnader.

Jag tycker att vi från den s.k. utvecklade delen av världen rimligtvis skall dela med oss av den kunskapen.

2009-03-25 @ 19:56:52
URL: http://www.therecycler.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback