Svenska bilskrotare väntar på besked


foto Peter Domini

Aldrig har så få gamla bilar skrotats i Sverige som nu. 
Orsaken är att en gammal rishög kan ge riktigt bra betalt - fast inte om den skrotas i Sverige. Detta gör att flertalet väljer att sälja sin gamla bil till handlare med kontoret på fickan för att sedan exporteras till, t ex,  Afrika där bilarna inte tas om hand på ett miljömässigt sätt när de är uttjänta.

Uppmärksamheten i denna fråga ökar i synnerhet när man hör vad som görs i andra europeiska länder. Ta Tyskland som exempel, där har en skrotningspremie på 2500 EURO för bilar äldre än tio år inneburit att närmare 70 000 bilar redan skrotats ut och att exporten till Afrika minskat.

Sveriges bilskrotare vill återinföra skrotningspremien.  I veckan som gick medverkade jag i en diskussion i SR Väst. Lyssna på radioinslaget från i onsdags här.

Kommentarer
Postat av: Carl-Henrik

Jag visste inte ens att skrotpremien var borta, men jag skulle bli väldigt besviken om jag inte fick något betalt när jag lyckats släpa min gamla rosthög till skroten. Självklart ska premien återinföras!

2009-03-24 @ 15:06:30
Postat av: Lennart

Väldigt underligt att inte regeringen återinför skrotpremien för att få bort gamla miljöfarliga och osäkra bilar. Dessutom skulle det vara bra för försäljningen både av nya och begagnade bilar om de äldsta försvinner. Bilbranschen har det ju oerhört tufft idag ändå. Jag tror inte att man behöver ta till så stora pengar som i Tyskland (ca 27.000/bil) för att det ska få effekt. Innan skrotpremien skulle upphöra betalade man ut 4000 kr per skrotad bil, då var det kilometerlånga köer till skrotarna och de budgeterade pengarna tog slut på några dagar.

2009-03-24 @ 15:40:18
Postat av: Peter

Skulle man göra som i Tyskland skulle det kanske inte gynna Svenska Bilproducenter,de saknar små och billiga bilar i sitt sortiment.En skrotningspremie måste ändå vara hög med tanke på vilka priser som erbjuds för "skrotbilar" för export.

2009-03-25 @ 11:02:31
URL: http://tehrecycler.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback