Bytte bil och valde mellan pest och kolera

Idag var det dags att byta ut tjänstebilen mot en ny. De senaste tre åren har jag kört en Volvo V50F och under denna tid har jag konsekvent tankat etanol ,förutom vid ett tillfälle då det inte fanns att tillgå. När det så var dags att se ut en ny bil med bra miljöprestanda så hamnade jag i en valsituation av kategorin  "pest eller kolera".
 
Det bästa allternativet är ju att åka kollektivt , men det fungerar inte just nu för min del. Så det blev en ny Volvo V50 men denna gång med en dieselmotor på 1,6 liter som enligt uppgift skall dra 0,45 l / mil att jämföra med den förra  som förbrukade dryga litern/mil. Det har inte varit lätt att välja men en sak är klar. Med dagens prispolitik blir det billigare och jag tror att jag genom att jag nu mer än halverar förbrukningen per mil så är det ur ett helhetsperpektiv ett bättre miljöval. 

Kommentarer
Postat av: Carl-Henrik

Detta är ett jättesvårt ämne. Själv kör jag en gasdriven VW och är väldigt nöjd när jag kan köra på gammalt bajs, vilket faktiskt är fallet när jag har möjlighet att tanka i Linköping och på lite andra håll. Det känns bra att använda en resurs som nästan ingen annan vill ha och som dessutom är klimatneutral. Men i Göteborg blir det än så länge naturgas tills den nya Gobigas-anläggningen är igång. Det känns ju mindre bra, men är ändå en signal i rätt riktning. Personligen är jag provocerad av att fossileldade bilar blir miljömärkta. Även om bränsleförbrukningen är låg så är detta en signal i fel riktning. I min värld kan fossilt bränsle aldrig vara miljöriktigt. Men om nu gas i princip är det bästa alternativet i dagens läge, så blir det väldigt svårt när man ska ut och röra på sig. Norra Sverige, Norge och Frankrike är exempel på ställen där man står sig slätt. Jag hoppas verkligen på en snabb utbyggnad av gastankställen genom mobila gastankar på mackarna. Detta skulle nog sätta fart på försäljningen av gasbilar. Full gas mot framtiden!

2009-03-31 @ 11:37:00
Postat av: Jonas

Tyvärr är nog diesel det bästa miljövalet idag. Etanol och gas känns mer som en övergångslösning i väntan på något bättre. Undrar när vi kommer dit...



Men egentligen är det väl explosionsmotorn som är boven i dramat. Lösningen långt framåt blir antagligen elmotorer och då blir frågan istället hur man lagrar energi på bästa sätt i bilen. Dagens Toyota Prius och liknande har batterier som är ganska dåliga ur miljösynpunkt, men enligt mig är de iaf på rätt spår. Vi behöver mer och bättre forskning på nya typer av "batterier" i någon form.

2009-04-09 @ 11:34:47
Postat av: Jenny

Glad påsk! =D

2009-04-09 @ 11:38:46
URL: http://jennypennanstar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback