Nya regler för skrotning av fartyg
Bild GRID
Efter många års förhandlande verkar det som om Sjöfartsorganisationen IMO i samarbete med ILO och Basel Convention denna vecka i Hong Kong träffar en överenskommelse om hur framtida fartygsskrotning ska gå till. Greenpeace har under flera års tid drivit kampanjer mot hur skrotning av fartyg bedrivs i Indien, Pakistan och Bangladesh. Man har till och med lyckats förhindra att det franska hangarfartyget "Clemenceau" blev skrotat i Indien. Opinionen tvingade franska staten att ta tillbaka det för att skrota fartyget i Europa,närmare bestämt i England där ett par hundra nya jobb skapas nu.
Reglerna kommer inte bara att gälla skrotningen utan även hur framtida fartyg skall konstrueras för att underlätta framtida miljöriktig återvinning. Fartygen som sänds till skrotning skall ha en förteckning över vilka "skadliga" ämnen som finns ombord. Skrotningsföretagen i sin tur måste utfärda en återvinningsplan för hur respektive fartyg kommer att skrotas. Parterna uppmanas att vidta effektiva åtgärder för att säkerställa att "fartygsåtervinnarna" uppfyller reglerna.
En sak är nog klar: Fartyg som ägs av EU stater typ marinen kommer att skrotas inom EU, vad som sker med alla andra återstår att se.