Om att konsumera mera

 
foto Peter Domini

Seminariet är en del av "Hållbar  avfallshantering", ett tvärvetenskapligt forskningsprojekt finansierat av Naturvårdsverket.   Dagen inleddes av journalisten Mattias Hagberg som skrivit boken Skräp som kom ut tidigt i våras. Han oroar sig för den ökande avfallsmängden som följd av den ökade konsumtionen och menade att det är politikernas sak att komma med styrmedel  typ skatter som kan dämpa konsumtionen.

Studier visar att avfallsökningens tillväxt följer välståndsutvecklingen och det folk vill göra med sina pengar är att konsumera. Att sedan mer prylar inte gör dig lyckligare är en annan sak. Man kanske skulle ägnat mer tid åt att diskutera hållbar produktion och konsumtion och hur vi ska få till stånd det? Att vi skulle sluta konsumera är ganska osannolikt . När man i samma vecka läser i DI att Sverige kan konsumera sig ut ur krisen inser man att vi har en lång väg att vandra.

Kommentarer
Postat av: Claes-Göran

Funderar i samma fråga - hur skall frågan "hållbar produktion och konsumtion" på riktigt slå in i samhället-jag menar det egna ansvarstagandet/kunskapen om konsumtion och miljöpåverkan. Kan vi industrin ta ett större grepp - bortom lönsamhet och kortsiktighet,producera produkter med miljöansvar? Jag litar inte helt till politikens förmåga,med skatter och avgifter lösa problem,politiken gör inte mer än vad röster ger.Referar istället till mitt deltagande i ett seminarium i Linköping för 20 år sedan - där en "herre" som till deltagarna förmedlade budskapet - "vi kommer att dö på en soptipp av elektroniska produkter - hjälp mig /ta eget ansvar för dina elektroniska produkter". Efter den dagen förstod jag att se den elektroniska konsumtionen med nya ögon. Jag ser att budskap/kunskap/kompetens/möte mellan människor har en stor förmedlande kraft,är det en global konsumtionsrörelse vi behöver,är att "delamed" av tillväxt är en väg till minskad global konsumtion.

Mvh CG

2009-09-08 @ 14:14:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback