Det är kvinnorna som bryr sig


foto Peter Domini

Det var inte oväntat att kvinnor bryr sig mer om klimatet än vi män. Detta går att utläsa i den undersökning som BLICC-företagen (Business Leaders Initiativ on Climate Change) företagen låtit Sifo genomföra. Det positiva man kan utläsa är att svenska folket gör medvetna klimatval i sina affärer. Med andra ord, de företag som inte förstår att möta det kommer vara de som förlorar i det långa loppet.

Vad säger då undersökningen?  Den visar bland annat att 55 procent har valt bort en produkt för att den inte är bra för klimatet. Att 77 procent är beredda att betala mer för en vara som är bra för klimatet. 62 procent tycker att det är viktigt för företagen att visa sin klimatpåverkan för att underlätta köpval. 24 procent tror att klimatmedvetna företag är mindre lönsamma. Och ska man attrahera bra arbetskraft anser 54 procent att det är mycket eller ganska viktigt att företagen visar sitt klimatansvar.

Ladda ner rapporten här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback