Tvättar man pengar med hjälp av bilar?
foto Peter Domini
I förra veckan var jag på den elfte Internationella Automobil Recyclingkongressen i ett vårlikt Budapest, där över 250 delegater från bilindustri och återvinningsbranschen från hela världen samlades i två dagar för att diskutera återvinning av bilar. Det som genomsyrade mötet var frågan hur man ska komma åt den illegala exporten av skrotbilar till bland annat Afrika, en fråga som delar av branschen ser som avgörande för sin existens.
Att problemet med illegal export inte enbart är en europeisk fråga fick vi helt klart för oss av Howard Nusbaum från National Salvage Vehichle Reporting Program i USA. Enligt honom handlade den amerikanska exporten av gamla och skrotfärdiga bilar i huvudsak om tvätt av pengar och dessutom med förgreningar till terroristverksamhet. Något liknande har inte framkommit i Europa, men en sak är klar: Det rör sig om stora pengar, så vem vet?
Att europeiska bilskrotare är oroliga förstår man. Det handlar om att villja skydda sina investeringar och jobben. Samtidigt måste man inse att det inte går att hindra försäljningen av gamla bilar till vilket land som helst, där de i sin tur bidrar till landets utveckling.
Den enda möjlighet som står till buds är väl att sätta exportförbud på riktigt gamla bilar som inte klarat den senaste besiktningen.